در نیم قرن اخیر، صنعت گردشگری تبدیل به یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه در بسیاری از کشورهای جهان شد. میزان درآمدزایی و ایجاد شغل در این صنعت سبب شد تا روز به روز بسیار بیشتر مورد توجه، هم دولت ها و هم مردم، قرار بگیرد و گسترش پیدا کند. امروزه صنعت گردشگری تبدیل به اصلی ترین رکن اقتصادی برخی از کشورها شده است. ماهیت صنعت گردشگری بر پایه تمایل آشنایی ملت های جهان با فرهنگ ها، نژادها، اقوام، سرزمین ها، گویش ‌ها و… در تمام نقاط دنیا شکل گرفته است. تعاملاتی جذاب و تاثیرپذیری هایی لذت بخش در بین مردم جهان که به یک باره تحت الشعاع شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان قرار گرفت. در این مطلب سعی کرده ایم به طور خلاصه به تاثیر کرونا بر گردشگری جهانی بپردازیم.

با این مطلب همراه باشید.

سابقه افول در صنعت گردشگری
صنعت گردشگری با وجود این که تبدیل به چرخ اصلی اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان شده است، اما پیش از تاثیر کرونا بر گردشگری، مواردی دیگر از افول مقطعی در این صنعت پیدا می شود. به طور مثال در سال ۲۰۰۳ میلادی و بر اثر درگیر شدن جهان با بیماری سارس. همچنین چند سال بعد و با شروع جنگ بزرگ با عراق در خاورمیانه، شاهد افول در صنعت گردشگری بوده ایم. افولی مقطعی که موجب زیان دیدن مردم و مجموعه ها و شرکت های درگیر با این صنعت شد. اما به لحاظ میزان و بازه زمانی خسارت، هیچ زمانی قابل مقایسه با امروزه و جهانِ پس از شیوع ویروس کرونا نبوده است. پس از شیوع این ویروس و تبعات آن در تمام دنیا، اقتصاد همواره رو به صعود و پیشرفت گردشگری، به یکباره زمین خورد.

به واقع شاید هیچ بخش و صنعتی در جهان به اندازه گردشگری تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته است.

تاثیر کرونا بر سراسر جهان
براساس شاخص های مختلفی که وجود دارد، کارشناسان به تفکیک قاره ها و کشورها در مورد میزان آسیب صنعت گردشگری پس از شیوع کرونا صحبت کرده اند. از صنعت گردشگری قاره آسیا می توان به عنوان آسیب دیده ترین منطقه جهانی بر اثر شیوع کرونا نام برد. به جهت گستره وسیع این قاره، تعداد شغل های آسیب دیده و از بین رفته بر اثر تاثیر کرونا بر گردشگری و همچنین میزان خسارت بر هتل ها، شرکت های معتبر هواپیمایی و سایر مجموعه های این صنعت، سبب شده تا منطقه ای که شاخص ترین اقتصاد گردشگری جهانی را داشت، با آسیب بیشتری رو به رو شود. تاثیر این آسیب روی افول گردشگری در سایر نقاط جهان نیز به خوبی قابل لمس می باشد.

تنها کافی است به میزان درآمدزایی سالانه کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ایتالیا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، فرانسه و… از حضور گردشگران چینی در توجه کرد تا با ابعاد تاثیر افول صنعت گردشگری آسیا بر سایر نقاط جهان آشنا شد.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *